Autor: Matej Telek, RSc., absolvent študijného programu RSc., článok pridaný 1. 12. 2018
Cielená reklama a efektívny marketing v realitách zohráva kľúčovú úlohu aj v realitách. „Čím viac si videný, tým viac predávaš“ je motto, ktorý sa riadim už niekoľko rokov. Úspešne. Tie najlepšie realitné kancelárie si na reklamné kampane dokonca najímajú vlastné marketingové agentúry. Menšie realitné kancelárie preberajú túto neľahkú úlohu na seba.
Reklama „včera a dnes“
Každá oblasť realitného biznisu sa mení. Reklamná a marketingová prezentácia realitnej kancelárie sa však vyvíja tak rýchlo, že niektoré realitné kancelárie na to nestačia ani reagovať.
Tie, ktoré sa dokážu rýchlo prispôsobiť, však tento vývoj dáva do rúk obrovskú konkurenčnú výhodu.
Inzercia v miestnych novinách
Pred desiatimi rokmi, keď som v realitách začínal, bola najvychytenejšou reklamou plošná inzercia v miestnych novinách.
Priemerné realitné kancelárie mali zverejnený riadkový inzerát v štýle „Predám 3-izbový byt v centre mesta“. Lepšie kancelárie mali podobný inzerát. Bol však v čiernom ráme na červenom podklade, alebo text bol napísaný tučným písmom. Realitná „elita“ mala tento inzerát v grafickej forme, t.j. mimo riadkovej inzercie. Často to boli inzeráty s textom: „Kúpim byt v meste, ulica nerozhoduje“. Tieto inzeráty mali zabezpečiť kancelárii prísun nových ponúk na predaj.
Kancelária, ktorá mala vo výklade vytlačenú ponuku na vývesnej tabuli aj s fotkou ponúkanej nehnuteľnosti, už bola považovaná za prestížnu.
Internet vytláča riadkovú inzerciu v novinách
Časy sa menia, prichádza internet. Klasické vizitky nahradila internetová stránka realitného makléra. Na nej sa môže prezentovať, propagovať svoje služby, či pochváliť sa svojimi realitnými úspechmi.
Aj samotný realitný biznis sa čoraz viac presúva do virtuálneho priestoru bez hraníc. Na výslnie sa tlačí vlastný web kancelárie a špecializované inzertné realitné portály.
Zrazu už textový inzerát v novinách nie je zaujímavý. Ľudia chcú objekt svojho budúceho záujmu aj vidieť. Prichádza doba fotografií. Realitné kancelárie oslovujú svojich klientov s marketingovým „esom“ v rukáve: „Zverejníme Váš inzerát na internete aj s fotkami!“. Bola to ponuka, ktorá sa neodmieta. Predaj nehnuteľností sa čoraz viac presúva na virtuálne trhovisko.
Okrem strohého nadpisu tam nájde budúci záujemca aj detailný textový popis a parametre nehnuteľnosti a zopár fotografií.
Časom sa realitné kancelárie začali pretekať v tom, kto na internete ukáže toho viac, a v čo najlepšom svetle. Pridanou hodnotou, ktorá priťahovala záujem klientov, bolo okrem zverejnenia fotografií aj pridanie pôdorysu.
Lepší makléri ho vytvorili v nejakom programe na počítači. Ostatní ho nakreslili rukou na kancelársky papier, oskenovali ho, a priložili k inzerátu. Tak či onak, pôdorys zvyšoval návštevnosť inzerátu, a v konečnom dôsledku aj záujem potenciálnych kupujúcich o nehnuteľnosť.
Video
Niekto by v roku 2008 povedal, že fotografie budú predávať byty a domy naveky. No mýlil by sa. Tí rozhľadenejší to vedeli už vtedy.
Neprešlo ani 10 rokov od momentu, ako som na náš web realitnej kancelárie zavesil prvé fotografie ponúkanej nehnuteľnosti, a prišla ďalšia veľká novinka. Niečo, čo síce všetci čakali, no nikto nepredpokladal, že to príde tak rýchlo. Fenomén s názvom video prezentácia.
To čo bolo dovtedy výhradne záležitosťou profesionálneho kameramana, zvukára a celého štábu filmovej produkcie, sa zrazu, príchodom inteligentných smartfónov presunulo do rúk realitných maklérov či ich asistentov. Video bolo možné natáčať na počkanie, bez špeciálnych nástrojov a požiadaviek na techniku.
Preto sa zrazu čoraz viac zákazníci začali dožadovať reálnejšieho predstavenia ponúkaných nehnuteľností, z ktorého by mohli vstúpiť priamo „do deja“. Youtube sa zrazu stal miestom prezentácie video prehliadok. Tam záujemca o nehnuteľnosť videl nielen statickú kuchynskú linku a sporák. Mal možnosť nahliadnuť priamo „do hrnca“ ponúkanej kuchyne a celej nehnuteľnosti. Video prezentácia už je dnes neodmysliteľnou súčasťou každej dobrej ponuky, kvalitného makléra, či vychytenej realitnej kancelárie.
Okrem zvýšenia atraktivity ponuky má však video prehliadka aj oveľa dôležitejšiu úlohu. Cieľom je aj „odbúrať“ tzv. realitných turistov. Sú to záujemcovia, ktorí nemajú jasnú predstavu, čo od nehnuteľnosti očakávajú. Preto si chodia nehnuteľnosti len popozerať s cieľom, že možno ich niečo osloví.
Z mojej praxe sa potvrdilo, že nehnuteľnosti, ku ktorým ponúkam v internetovej prezentácii aj video prehliadku, dokážem predať rýchlejšie, a to s menším počtom fyzických obhliadok. Často už prvému či druhému záujemcovi, ktorý už presne vie do čoho ide. Nehnuteľnosť si príde doslova len „ohmatať“ a reálne sa pozrieť, ako by si mohol popresúvať nábytok, či usporiadať svoj vlastný budúci životný priestor pred podpisom rezervačnej zmluvy.
3D virtuálna prezentácia nehnuteľnosti
Video prezentácia je fajn, no stále je to len ak si „bežiaca fotka na obrazovke“. Ako sa dá ešte reálnejšie zobraziť praskajúci oheň v krbe, bublajúce kvapky vody z jacuzzi na terase, či priestrannosť obývacej haly na prízemí? Keby som túto otázku položil technicky menej znalému človeku, asi by s úsmevom povedal, že jediná možnosť je prísť sa nehnuteľnosť osobne pozrieť. Dnes však vieme, že to ide aj inak. Jednoduchšie.
„Dobrý deň, vitajte u nás. Pohodlne sa posaďte, uvarím Vám skvelú kávu a prinesiem okuliare.“ Týmito slovami, samozrejme v anglickom preklade, začínala na jar 2017 moja návšteva v realitnej kancelárii Henry Wiltshire International, vo vychytenej londýnskej štvrti Canary Wharf. Vedel som, čo bude nasledovať. Tváril som sa však, že som prekvapený, aby som sa dozvedel od sympatickej maklérky o problematike čo najviac. Dáma v stredných rokoch s úsmevom na tvári priniesla 3D okuliare, v krátkosti mi vysvetlila, o čo pôjde, a zapla mi virtuálnu realitu.
Okamžite som sa ocitol priamo v byte, o ktorý som sa pri svojej návšteve londýnskej kancelárie zaujímal. Ovládačom, ktorý som dostal do ruky, som sa postupne „prechádzal“ po obývačke, spálni, perfektne presvetlenej pracovni, a nakukol som aj do kúpeľne. „Neskutočné“, pomyslel som si, keď som skončil virtuálnu prehliadku bytu. Bytu, ktorý bol v skutočnosti takmer desať kilometrov odo mňa, no pocitovo len na krok.
A pôjde to ešte ďalej
Kto by pred desiatimi rokmi povedal, že raz bude predávať nehnuteľnosť inak, ako vďaka návšteve starej pani sediacej znechutene v neútulnej a hlučnej kancelárii miestneho regionálneho inzertného magazínu?
Kto by povedal pred piatimi rokmi, že namiesto pár nekvalitných fotografií z malého kompaktu bude dnes propagovať nehnuteľnosť účinkovaním vo vlastnom videu? Asi len vizionári. A sú to práve oni, ktorí tvrdia, že aj 3D virtuálne prehliadky sú len ďalší schodík smerom do budúcnosti realitného marketingu. Smerom k inovatívnemu realitnému prostrediu, ktoré samo vytlačí na okraj tých, ktorí sa mu neprispôsobia.
Realitný marketing budúcnosti je vlak, ktorý odchádza len raz. Kto nestihne nasadnúť, zmeškal.
Matej Telek, RSc.
Autor je absolventom profesionálneho realitného študijného programu RSc.
Páči sa Vám tento článok?
Podeľte sa oň so svojimi priateľmi