Autor: Mgr. Marcela Blahová, RSc., absolventka študijného programu RSc., článok pridaný 6. 9. 2019
Založenie realitnej kancelárie (ďalej len ako „RK“ alebo „realitka“) nie je jednoduchý proces. Majiteľ berie na seba vysokú mieru rizika a zodpovednosti. Čaká ho veľa povinností, s ktorými sa maklér zvyčajne nestretne.
Jedným z dôvodov, prečo vznikne nová realitná kancelária, je rozhodnutie realitného makléra opustiť svoju komfortnú zónu a riskovať. Čo je motiváciou k takémuto rozhodnutiu?
Založiť RK môže ktokoľvek, kto splní legislatívne náležitosti aj bez predošlých znalostí. No zameriam sa práve na maklérov, ktorí sa rozhodnú zmeniť na majiteľov RK, a uplatniť sa na slovenskom realitnom trhu.
Existujú viaceré variácie RK.
- Môžete sa rozhodnúť zaradiť do sieťových pobočiek. Na základe franšízy získate meno, potrebné školenia, ako aj pomoc s vybudovaním pobočky. Musíte však akceptovať stanovené pravidlá.
- Začnete s novým menom od „nuly“.
Ktorý maklér je budúci majiteľ RK?
Z vlastných skúseností by som realitných maklérov s praxou rozdelila do 2 kategórií:
- maklér – obchodník
- maklér – podnikateľ
Najväčší rozdiel medzi nimi je v spôsobe myslenia.
Maklér – obchodník
Vykonáva svoju činnosť najlepšie, ako vie. Robí nábory a následné obhliadky nových nehnuteľností, predáva a prenajíma byty, domy či administratívne priestory, spája majiteľov s kupujúcimi, pomáha sa im zorientovať v celom obchodnom prípade za asistencie právnika. Robí jednoducho obchod. Má zastrešené zázemie, RK mu dodáva istotu a bezpečnosť. Maklér sa môže „oprieť“ o svoju realitnú kanceláriu vždy, keď to potrebuje, alebo keď si nevie rady vo výkone svojej práci.
Maklér – podnikateľ
Robí to isté, čo maklér – obchodník. Navyše však hľadá príležitosti k sebarozvoju. Neriadi sa len pravidlami RK, pre ktorú pracuje. Uvažuje, ako niečo uľahčiť alebo zlepšiť vo svojej práci či samotnej RK. Je podporou pre svojich kolegov. Motivuje ich a rád poradí s ich obchodnými prípadmi či s marketingom. Vidí potenciál zisku a obchodu, tam, kde iní nie. Presne takýto typ makléra s potenciálom stať sa majiteľom RK nás bude zaujímať.
Otázka znie: “Prečo založiť novú realitnú kanceláriu, keď už teraz je na trhu veľká konkurencia?”
Čo dokáže nová „realitka“ ponúknuť iné ako tie, čo už existujú?
Realitný maklér-podnikateľ vidí potenciál úspechu a minimálne 9 podnetov, prečo vziať na seba riziko podnikania, a pustiť sa do boja s realitnou konkurenciou.
1. “V blízkosti chýb rastú úspechy.” – Bertold Brecht
Aj takto by sa dalo v skratke vysvetliť, prečo založiť novú RK. Predpokladám, že väčšinou majitelia boli kedysi maklérmi alebo sa pohybovali v realitnej oblasti. Ak ste pracovali pod jednou či viacerými RK a ich systém Vám úplne nevyhovoval, mohlo to byť podnetom pre založenie vlastnej realitky. Veď každý z nás maklérov má vlastný pracovný štýl. Skĺbenie pozitívnych, ako aj negatívnych skúsenosti je prvým zo základných kameňov pre založenie RK.
2. Predošlé skúsenosti s podnikaním
Veľa realitných maklérov sa nestalo maklérmi hneď po ukončení stredoškolského či vysokoškolského vzdelania. Niektorí boli zamestnaní na plný pracovný úväzok. Iní už okúsili čaro úspechu, alebo pády v podnikaní. Ak ste už mali túto skúsenosť, je to výhoda navyše. Nezáleží na tom, či ste sa stali milionárom alebo ste skrachovali. Niekedy je to o zlom nastavení, či podnikateľskej nezrelosti, niekedy o zvolení nesprávnej oblasti podnikania. Je veľa dôvodov. Podstatné je, že ste si tým prešli. Viete, čo to znamená, aká zodpovednosť a miera rizika z toho plynie.
Maklér-podnikateľ je ten, ktorý vidí príležitosti, pozerá do budúcna, z chýb sa poučí a kritiku využije v svoj prospech. A čo je dôležité, nevzdáva sa.
3. Základné ekonomické a právne znalosti pri založení RK
Pokiaľ takéto vedomosti maklér má, uľahčuje si tým veľa vecí a má o podnet viac pustiť sa do novej výzvy.
Nultou povinnosťou, ktorú od Vás nikto pri založení RK nepožaduje, sú základné ekonomické a právne znalosti. Vedieť pracovať s rozpočtom firmy, s jej výnosmi, ako aj nákladmi, a myslieť strategicky, je to, čo by mal mať každý podnikateľ.
Základná znalosť v právnej oblasti je veľkou výhodou. Nevyžaduje sa od Vás, aby ste boli právnikom či advokátom, alebo účtovníkom na plný úväzok. Ale mať všeobecný prehľad Vám veľakrát pomôže pri rôznych situáciách, ktoré môžu nastať v podnikaní. Buďte majiteľom RK, majte o týchto oblastiach vedomosť a buďte obklopení odborníkmi.
Prvou povinnosťou je splniť základnú legislatívnu požiadavku, a to že fyzická alebo právnická osoba musí mať v predmete podnikania sprostredkovanie kúpy, predaja a prenájmu nehnuteľností (realitná činnosť).
Ide o viazanú živnosť, ktorú udeľuje živnostenský úrad. Nato, aby ste ju získali, potrebujete odbornú spôsobilosť (doklad o dosiahnutí vysokoškolského vzdelania ekonomického, právnického, stavebného alebo architektonického smeru alebo úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou a 5 rokov prax v odbore alebo stanoviť zodpovedného zástupcu, ktorý spĺňa tieto požiadavky).
A to sme len na začiatku. Ochrana osobných údajov je postrachom všetkých podnikateľov. Známe GDPR (General Data Protection Regulation) je nariadenie Európskej únie, ktoré vstúpilo do účinnosti 25. 5. 2018. Jeho cieľom je zvýšiť úroveň ochrany osobných údajov a posilniť práva občanov Európskej únie v tejto oblasti. Odporúčam pre vytvorenie GDPR osloviť kompetentnú spoločnosť, ktorá Vám „ušije na mieru“ potrebný dokument.
Nestačí objednať si a zaplatiť za takú službu. K tomu, aby externá firma dokázala vytvoriť potrebný dokument pre Vás, potrebuje poznať fungovanie Vašej RK, t.j. interné smernice, ako a kedy oslovujete klientov, aké sú marketingové aktivity voči klientom, ako máte zabezpečené počítače, svoju prevádzku, spoluprácu s externými firmami a iné.
Aj majiteľ RK je len človek. Už len pri tomto kroku, zistí čo všetko má alebo nemá a čo potrebuje. Na „google“ nenájdete ucelený návod ako si založiť realitnú kanceláriu, aby splnila kompletné legislatívne požiadavky, a ešte aj získala v krátkej dobe svoje miesto na trhu. A vy si ten zoznam len vytlačíte a bod po bode plníte úlohy z manuálu.
Je vhodné, ak si nechá maklér – podnikateľ ako nový majiteľ RK poradiť a spolupracuje s inštitúciami, združeniami či odborníkmi v oblasti účtovníctva, práva a pod.
4. Technická znalosť a marketing
V súčasnej dobe už je skôr samozrejmosťou, že firma má svoju vlastnú webovú stránku. Pri realitnej kancelárií je to už nutnosť. Stránka Vám slúži na prezentovanie Vášho portfólia.
Nový majiteľ RK má veľa možností ako si založiť webovú stránku. Závisí od toho, čo od stránky ako takej vyžaduje, či už v rámci marketingu, flexibility pri editácií a podobne.
Pokiaľ o Vás ešte nikto nevie, nikto nebude ani Váš web navštevovať. Drahšou alternatívou je využiť firmy, ktoré sa zaoberajú online marketingom.
Na zviditeľnenie okrem Vašich známych a portfólia klientov slúžia aj realitné portály a sociálne siete.
Každý z nich funguje na inom princípe, inom softvéri, a za iných platobných podmienok. Pokiaľ chcete byť konkurencieschopní, minimálne na tých najdôležitejších portáloch a sociálnych sieťach nesmiete chýbať. V súčasnosti existuje viacero realitných softvérov, ktoré môžu byť prepojené s Vašou webovou stránku a zároveň s realitnými portálmi. Tie Vám uľahčia prácu s inzerciou.
Nábor nehnuteľnosti je prvým krokom k úspechu. Nasleduje spracovanie inzercie a fotografií. Stále sú to však iba základné činnosti. Konkurenčný boj na portáloch je veľký, a ak tomu nebudete venovať pozornosť, je možné, že práve na tomto zlyhá Vaša príležitosť presadiť sa na realitnom trhu. O portfólio inzerátov je potrebné sa neustále starať. Ako? Prostredníctvom dostupných možností, ako je aktualizácia inzercie, topovanie, zvýraznenie, či platenie reklamy.
Jednou z vlastností makléra – podnikateľa je plánovanie a pozeranie sa do budúcnosti. IT svet prináša každú chvíľu niečo nové aj v realitnej oblasti, a preto je dôležité „nezaspať na vavrínoch“ a starať sa o online marketing.
5. Kreativita
Pracujte s tým, čo máte, avšak majte otvorené oči. Nebuďte demotivovaný, že ste nevymysleli niečo nové a prelomové. Podnikateľ hľadá spôsob, ako robiť veci lepšie ako konkurencia. Nájde medzeru na trhu, a snaží sa ju vyplniť. Niekedy to stojí peniaze, a niekedy len Váš čas. Kreativitu vystihuje aj nasledujúci výrok: “Neexistujú hranice, iba nekonečne veľa možností.”
6. Vodca
Myslím vodca-líder, nie šéf. „Ak vaša aktivita inšpiruje druhých, aby snívali viac, učili sa viac a robili viac, ste skutočným lídrom.“ J.Q.Adams
Zásadný rozdiel je v myslení. Šéf sa spolieha na svoju moc. Je to jeho prostriedok na ovládanie tímu. Vodca si získava dôveru svojho tímu, motivuje ho a inšpiruje, pomáha ľuďom zlepšovať sa.
Maklér – podnikateľ si uvedomuje, že úspech jeho tímu je jeho vlastným úspechom. Spoločne s tímom buduje víziu a dobré meno realitnej kancelárie. Ak je vo vnútri firmy dobrá atmosféra, tak je to vidno aj navonok. Cítia to však aj Vaši klienti. V rámci podnikania nie je nič krajšie, ako podpora Vášho tímu, ktorý ťahá s Vami za rovnaký koniec.
7. Peniaze
Predpokladám, že hneď po prečítaní „peniaze“ ste si povedali, že je to samozrejmosť. Každý sa púšťa do podnikania s cieľom zarábať peniaze, zbohatnúť, ísť do predčasného dôchodku, kúpiť si chatu na Bali a už si len užívať život. Ale to som tým nemyslela.
Pri podnikaní je dôležité, na aké miesto peniaze postavíte. Nezabúdajme, že pracujeme s ľuďmi, so službami. Na prvé miesto? Či na druhé, tretie? A ak nie sú na prvom mieste peniaze, tak čo potom? U mňa sú to ľudia. Netvrdím, že peniaze nie sú dôležité. Bez nich nezaložíte novú RK, pretože počiatočné náklady Vám zhltnú nemalú časť vlastných zdrojov. Bez peňazí sa nedá ani dlhodobo podnikať. No myslím si, že ak peniazom nie je podriadená celá firemná politika, pocítia to Vaši makléri a aj klienti. Sú dôležitejšie hodnoty, a tie je potrebné vyzdvihnúť.
Vedel to už aj Napoleon Bonaparte: “Kto pracuje pre peniaze, ubíja svoju dušu. Pracuj pre prácu samotnú a všetko ostatné dostaneš!”.
8. Srdcom realitný maklér
Nie je práca ako práca. Ak je práca zároveň Vašou záľubou, tak do nej vkladáte svoje srdce. Ak si maklér-podnikateľ založí svoju novú RK, nesmie zabudnúť byť maklérom. Už na začiatku si musí uvedomiť, že keď vybuduje svoju značku, bude mať nové povinnosti. Časom sa môže dostať do situácie, kedy už nebude mať priestor vykonávať prácu realitného makléra. Hlavné je nezabudnúť, že aj majiteľ RK bol maklérom, a nezabudnúť počúvať svoj tím ľudí, ktorí sú neustále v teréne. Oni sú Vašimi očami a ušami.
9. Vy
Posledným podnetom a motiváciou založiť vlastnú realitnú kanceláriu, ste práve VY. Vaša viera v samého seba, a v to, čo dokážete.
Záver
Samozrejme, nájde sa oveľa viac motívov pre založenie novej realitnej kancelárie. Je potrebné poznať svoju hodnotu, svoje hranice a mieru vytrvalosti. Podnikanie nie je len o každodenných úspechoch, ale aj neúspechoch. Aj preto nie je pre každého. Majiteľ RK by mal vedieť zdolávať neúspechy, a vyťažiť z nich čo najviac pre dosiahnutie cieľa.
Aké sú tri vizitky úspechu? Keď
- sa klient ku Vám vráti a odporúča Vás a Vaše služby svojim známym,
- Váš maklér urobí nábor nového makléra do tímu, lebo verí značke a Vám,
- predstavíte svoju značku novému klientovi, a on povie: “Áno, o Vás som už počul”.
Takúto reklamu Vám nevytvorí žiadna firma, či sociálna sieť. Ako sa hovorí, táto reklama je na nezaplatenie. A zároveň je to Váš úspech, že svoju prácu vykonávate dobre.
Mgr. Marcela Blahová, RSc.
Autorka je absolventkou profesionálneho realitného študijného programu RSc.
Páči sa Vám tento článok?
Podeľte sa oň so svojimi priateľmi