Autor: Kristína Posoldová, RSc., absolventka študijného programu RSc., článok pridaný 13. 6. 2019
Agent kupujúceho pomáha klientovi pri kúpe nehnuteľnosti. Dokáže klientovi nájsť vhodnú nehnuteľnosť, sprostredkovať jej financovanie a poistenie, asistovať pri zmluvnej dokumentácii, na katastri, ako aj pri odovzdaní nehnuteľnosti.
Na Slovensku sa spomínaná realitná služba zatiaľ rozvíja pomaly, a verejnosť ju dobre nepozná. O to zaujímavejšie bolo zistiť, ako ľudia zastupovanie pri kúpe nehnuteľnosti realitným maklérom vnímajú.
Prieskum
Viete, čo je služba agent kupujúceho? Kto ju poskytuje? Tieto, a ďalšie otázky, som ľuďom položila v prieskume.
Veková štruktúra respondentov bola nasledovná:
20 – 30 rokov: 53,6 %
30 – 40 rokov: 35,7 %
40 a viac: 10,7 %
Účastníci prieskumu boli:
1. potenciálni kupujúci (80 %),
2. ľudia vykonávajúci činnosť, ktorá je spojená s realitným obchodom, ako sú realitní makléri či finanční sprostredkovatelia (20 %).
Pozrime sa, ako respondenti odpovedali na jednotlivé otázky.
Pri tejto otázke boli odpovede vyvážené, pričom jednotlivé alternatívy zneli:
– asistencia pri vyjednávaní ceny, pripomienkovanie predaja, “inšpekcie” nehnuteľnosti (52,7 %)
– vyhľadanie najvhodnejšej nehnuteľnosti pre danú lokalitu (60 %)
– šetrenie času, nakoľko na tieto úkony nie som časovo flexibilný/flexibilná (58,2 %)
Je férové, aby výška odmeny a jej podmienky boli dohodnuté a spísané vopred? Ako si myslíte, že by mala byť služba finančne ohodnotená?
Pri tejto otázke bola možnosť otvorenej vlastnej odpovede (časť respondentov sa k otázke nevedela vyjadriť):
Podľa toho ako je agent šikovný, a či spĺňa všetky požiadavky a hľadá naozaj to najlepšie pre mňa.
Nie
1-2 %
Áno, je fér si dohodnúť podmienky vopred. 1 % z cielovej sumy?
Áno, súhlasím s vopred dohodnutou výškou odmeny, o jej hodnote nemám reálnu predstavu.
4.8 percenta z ceny nehnuteľnosti
Áno, je.
Primerane.
Áno, podľa mna je férové, aby boli podmienky dohodnuté vopred. Služba by mala byť ohodnotená podľa okolností obchodu.
Dohodnúť vopred
2 % z ceny nehnuteľnosti
Vopred dohodnutý mechanizmus odmeňovania.
0,5 % z ceny nehnuteľnosti
Hodnota za službu by mala byť stanovená oboma stranami, predajcom, aj kupujúcim, a mala by sa pohybovať podľa výšky sumy predaja nehnuteľnosti.
20 €
Províziou
Záleží od prístupu a rýchlosti vybavenia a, samozrejme, aj od ušetrených peňazí
Percentuálne podľa ceny nehnuteľnosti
2000 eur
Výška dohodnutej odmeny by sa mala určite prispôsobiť danej cene nehnuteľnosti a poskytnutí služieb od agenta
Určite, podmienky musia byť dohodnuté vopred. My sme platili 2000 EUR, čo mi príde fér cena, za to, čo sme za ňu dostali.
Odmena by mala byť podľa dohodnutých úkonov a výšky zjednania ceny
3%
Percentuálne
Áno, podmienky a výška odmeny sa má stanoviť vopred dohodnutým percentom podielu z predaja alebo kúpy nehnuteľnosti
Áno ..1-3%
Áno
Určite je férové, a čo sa týka ceny, podľa náročnosti
1 % z ceny nemovitosti
Musel by som to prekonzultovať s agentom, ale myslím ze by sme dospeli k vzájomnej dohode.
Podmienky a výška odmeny by mali rozhodne byť spísané vopred. Výška odmeny by sa mala odvíjať od očakávanej sumy a od náročnosti obchodu.
Za každú prácu sa platí.
Z uvedených odpovedí vyplýva, že
– služba agenta kupujúceho by nemala byť riešená fixným balíčkom,
– odmena by mala byť vypočítaná percentuálne z hodnoty nehnuteľnosti,
– všetky podmienky poskytovania tejto služby by mali byť dohodnuté vopred písomnou zmluvou.
Predošlá skúsenosť klienta s realitnou kanceláriou môže rozhodovať do istej miery o budúcich realitných obchodoch.
Ak je realitná služba kvalitná a kancelária seriózna, každý klient môže priniesť v budúcnosti ďalšieho klienta.
Ak je skúsenosť s realitnou kanceláriou negatívna, “presvedčiť” klienta je veľmi zložité. Budovať dôveru v niekom, v kom ju niekto narušil, prípadne úplne sklamal, je náročné.
Ako vníma realitné služby pre kupujúceho konkrétny klient
Pozrime sa na príklad zastupovania klienta pri kúpe nehnuteľnosti z mojej realitnej praxe. Bol ním môj známy. Na začiatku som si kládla otázku, či je správne “pýtať” peniaze od známych. Áno, je. Dnes môžeme byť „jedna ruka“, zajtra však nemusíme. Predovšetkým je to však moja práca, s ktorou mám spojené náklady. Súkromie a práca by sa mala oddeľovať.
Hľadala som pre klienta byt v Pezinku. Ako to prebiehalo?
1. Dohodli sme si podmienky, vyšpecifikovali nehnuteľnosť, a spísali zmluvu.
2. Ešte skôr, než som začala hľadať nehnuteľnosť, urobila som si prieskum trhu a zistila reálnu predstavu klienta.
3. Stanovili sme si strop financií. Nechali sme si totiž vystaviť hypotekárny certifikát, t.j. vedeli sme, do akej výšky financovania sme schopní sa dostať.
4. Samotný proces vyhľadania vhodnej nehnuteľnosti trval približne 14 dní. Dohodlo sa presne 5 obhliadok.
Už pri tretej sme vedeli, že máme byt, ktorý chce. Pre porovnanie som však dohodla aj posledné dve obhliadky. Bonusom bolo, že klientovi som našla byt v lokalite blízko rodiny.
5. Rokovali sme s majiteľom bytu, a nie s realitnou kanceláriou. Majiteľ mal veľmi zlú predošlú skúsenosť s realitnou kanceláriou. Pre svojich klientov som vyjednala zľavu za byt, takže som im ušetrila peniaze.
6. Rezervačnú zmluvu vyhotovil advokát, poslali sme ju majiteľovi na pripomienkovanie. Na základe rezervačnej zmluvy bol uhradený rezervačný poplatok.
7. Nasledoval proces financovania nehnuteľnosti. Vybavenie prostriedkov na kúpu bytu trvalo približne týždeň. Obvyklý čas je od týždňa do mesiaca, záleží od banky.
8. Nasledovalo poistenie nehnuteľnosti. Spracovala som ho za pár minút, a na druhý deň odovzdala v banke.
9. Obe strany podpísali zmluvy. Podpis predávajúceho overil notár.
10. Nasledovali podania na kataster, a to návrh na vklad záložného práva, ako aj
návrh na vklad vlastníckeho práva s príslušnými prílohami.
11. Zmluva s klientom bola podpísaná v septembri. Odovzdanie nehnuteľnosti prebehlo v plnej spokojnosti oboch zmluvných strán dňa 21.12.2018.
Ako môže vnímať realitné služby pre kupujúcich konkrétny klient? Pozrime sa, čo napísal po kúpe bytu v Pezinku ten môj:
“Kristínka mi spomínala, že bude robiť realitnú maklérku už niekedy v aprílí. Oslovil som ju s tým, že v auguste chcem začať hľadať nehnuteľnosť. Ozval som sa v auguste, pozvala ma do príjemného prostredia ich realitnej kancelárie.
Podrobne mi vysvetlila výhodu tejto služby. Je pravda, že veľkou výhodou bolo aj to, že sa poznáme už nejaký čas a nebál som sa vložiť do jej rúk. Mal som ľahké pochybnosti len v tom, že idem za nejakú službu platiť. Keď som však prešiel celým tým kolobehom a uvedomoval som si, že čo všetko v tej službe bolo zahrnuté, tak viem, že si tú službu zaslúžila zaplatiť.
Sprevádzala ma od prvého momentu prvej obhliadky, až po odovzdanie bytu. Pamätám si, keď som s ňou telefonoval, a pýtal sa jej čo robí. Keď mi vymenovala, čo všetko urobila od rána preto, aby stihla kataster v Pezinku, uvedomil som si ešte viac, že toto bol najlepší nápad.
Využil som 100 % financovanie. Financovanie 90 % hypotéky a 10 % spotrebného úveru. Upozornila ma na možné riziká. Vzhľadom na to, že môj plat zatiaľ nezodpovedá tomu, aby som si vedel ušetriť závratné čiastky, poradila mi, ako by som sa mohol zabezpečiť pre rôzne životné situácie.
S celkovým obchodom som spokojný. Odporúčam určite ďalej. Nielen za to, že je to moja známa, ale za jej vysokú profesionalitu a postráženie všetkých úkonov ohľadom kúpy nehnuteľnosti, ktorú s priateľkou máme. Obrovským benefitom je, že som chcel 2 alebo 3-izbový byt, a hneď na začiatku mi povedala, nájdeme 3-izbový, lebo treba rozmýšľať do budúcna s rodinou, nakoľko sme s priateľkou mladí.
Všeobecne hodnotím realitnú kanceláriu ako veľmi profesionálnu, nakoľko ma sprevádzali kúpou a financovaním bytu od A po Z. Nemusel som sa o nič starať, všetko vybavili za mňa.”
Záver
Prieskum, ako aj reálny príklad z praxe ukázali, že zastupovanie pri kúpe nehnuteľnosti dáva potenciálnym i reálnym klientom zmysel. Bez neho by zostali na realitný obchod sami, často dezorientovaní. Aj preto si myslím, že “agent kupujúceho” má reálnu šancu presadiť sa ako služba.
Kristína Posoldová, RSc.
AGENT.SK
Autorka je absolventkou profesionálneho realitného študijného programu RSc.
Páči sa Vám tento článok?
Podeľte sa oň so svojimi priateľmi