RIP Kolky. Nech žijú e-kolky!
Platenie kolkami za úkony orgánov verejnej správy má na Slovensku dlhoročnú tradíciu. V modernej spoločnosti, kde sa čoraz viac služieb poskytuje aj platí elektronicky, stráca postupne táto forma platenia svoj pôvodný význam. Samotná existencia kolkových známok vytvárala priestor na ich falšovanie a zneužívanie a ich následná ochrana a zabezpečenie rôznymi novými technickými prvkami zvyšovala náklady na ich výrobu.
Asi netreba osobitne spomínať, že postupné znižovanie počtu predajných miest spôsobovalo občanom len ťažkosti a zhoršenie dostupnosti služieb verejnej správy. Súčasná doba predsa vyžaduje nové spôsoby platenia, ktoré sú všeobecne dostupné a umožňujú hlavne časovú a administratívnu úsporu pri vybavovaní rôznych podaní v oblasti verejnej správy. Toto sú hlavné dôvody, prečo boli papierové kolky zrušené.
Nová generácia kolkov – e-kolky.
E- kolky predstavujú modernejší a bezpečnejší model úhrad na úradoch.
E-kolky zakúpite v kiosku (vyzerá ako bankomat) priamo na katastri.
Od 1. januára 2015 je možné poplatky na úradoch platiť len nasledovnými spôsobmi:
- v hotovosti, a to do 300 EUR vrátane – prostredníctvom kiosku, zjednodušeného kiosku a špeciálnej pokladnice,
- platobnou kartou – prostredníctvom kiosku, zjednodušeného kiosku a POS terminálu,
- poštovým poukazom,
- prevodom z účtu v banke.
V hotovosti alebo platobnou kartou je možné platiť poplatky podľa toho, aké technické prostriedky má daný správny orgán k dispozícii.
V prípade elektronickej komunikácie je možné platiť poplatky aj prostredníctvom integrovaného obslužného miesta (kde je možné vykonať úhradu v hotovosti, bezhotovostným prevodom či iným spôsobom, ktorý podporuje prevádzkovateľ) alebo akreditovaného platcu (banka alebo platobná inštitúcia a ich pobočky, poštový podnik a pod.)
Kiosky pre zakúpenie e-kolkov sú dnes už umiestnené na každom katastri.
Poplatky za úkony a konania vykonávané obcami a vyššími územnými celkami sa platia prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, poštovým poukazom, v hotovosti, prostredníctvom integrovaného obslužného miesta alebo akreditovaného platcu.
Čo ak vám kolky po termíne ich zrušenia ostanú v zásobe?
Kolkové známky možno vrátiť od 1. decembra 2014 do 30. novembra 2015 prostredníctvom Slovenskej pošty. Pošta kolkové známky preplatí na základe písomnej žiadosti adresovanej pošte. Ak je žiadateľom fyzická osoba, v žiadosti uvedie meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu. Ak je žiadateľom právnická osoba, uvedie názov a sídlo a číslo účtu, na ktorý sa má suma vrátiť. Žiadateľ k žiadosti musí pripojiť kolkové známky, ktoré mu ostali, a zoznam s uvedením počtu kolkových známok podľa ich nominálnych hodnôt. Zároveň v žiadosti musí uviesť aj celkovú sumu predložených kolkových známok. Na základe žiadosti, ktorá obsahuje vyššie spomínané náležitosti, je pošta povinná žiadateľovi vyplatiť nominálnu hodnotu predložených a overených kolkových známok do 30 dní odo dňa overenia ich pravosti. Ak sa pravosť kolkových známok nepotvrdí, pošta tieto kolkové známky na základe protokolu bezodkladne odovzdá Ministerstvu financií Slovenskej republiky.