Autor: Ing. Pavol Segéň, RSc., absolvent študijného programu RSc., článok pridaný 25.9.2021
Čo chcem v živote robiť? Čo dokážem? Kde zarobím? Čo ma bude baviť? Kde by som uplatnil svoje schopnosti? Tieto otázky si kladieme nielen ako čerství absolventi školy, ale aj pri hľadaní zmeny počas života. Nápady sú rôzne…
Budem realitný maklér! Som ako stvorený pre biznis s nehnuteľnosťami, budem predávať luxusné vily, developerské projekty a pohybovať sa vo svete bohatých. Veď realitný maklér inkasuje obrovské provízie a pritom urobí len zopár obhliadok.
Tento mýtus je pravdepodobne dôvodom, prečo sa toľko ľudí hrnie do sveta realitných maklérov. Pokiaľ nemajú hlbšiu motiváciu, už vopred sú odsúdení na neúspech.
Aké sú predstavy záujemcov o prácu realitného makléra
Takmer každý deň sa nám do kancelárie ozve záujemca o pozíciu realitného makléra. Vysoké percento žiadateľov už na pohovore pochopí, že ich predstava o tejto práci bola mylná. Ďalší na to prídu už v prvých týždňoch a skončia. Veľmi malé percento to dotiahne do tretieho mesiaca. Doslova len zopár jedincov dokáže prežiť pár mesiacov, uchytiť sa a rozbehnúť reálny realitný biznis.
Realitný maklér nie je väčšinou zamestnanec. Prekvapuje ma, že si máloktorý záujemca uvedomí, že ide pracovať sám na seba. Ak prichádza z pracovného pomeru, je zaskočený, že na konci mesiaca nedostane výplatu, ale iba odmenu vo forme provízie. Nechápe, že sa stane podnikateľom, ktorý síce zastupuje realitnú kanceláriu, ale pracuje sám na seba.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že maklér väčšinu času nič nerobí. Vozí sa na veľkých autách s drahými hodinkami, je oblečený v krásnom obleku, ukáže na pár minút nehnuteľnosť, podpíše zmluvu a inkasuje neuveriteľnú províziu.
Z mojich skúseností z pohovorov a po prvých týždňoch mentorovania nových maklérov vidím, že si to myslí väčšina ľudí, ktorí uvažujú o tejto práci. Sú prekvapení, keď im kladieme otázky typu: „Máte úspory na najbližšie mesiace? Ste si vedomý, že prvý úspešný obchod nemusí prísť do týždňa a ani do mesiaca? Viete si organizovať svoj čas efektívne? Máte v živote časové obmedzenia?“
Vtedy to príde. Protiotázky s prekvapeným výrazom tváre:
- To ako myslíte či mám našetrené? Veď ja chcem predávať domy hneď.
- Prečo by som nemal predať hneď? Veď aký problém by som mal mať? Ja dokážem predať všetko!
- Akože plánovať čas? To nebudem mať asistentku ktorá všetko vybaví a ja pôjdem iba na obhliadky?
- Ako to myslíte? To nebudem pracovať iba do štvrtej? To si akože termíny diktujú klienti aj mimo tohto času?
Po takomto rozhovore sa začínam zamýšľať ja: „Začne a vydrží? Nezačne? Začne a skončí?“
Nikto z nových maklérov sa pred pohovorom hlbšie nezamyslí a nevie si predstaviť, čo takáto práca zahŕňa. Neuvedomuje si, ako dlho môže trvať nábor nehnuteľnosti, príprava na predaj, inzercia, obhliadky a samotný proces dotiahnutia obchodu do konca, keď už máme kupujúceho.
Ako neskončiť skôr ako začnete
Práca realitného makléra nie je pre každého. Vyžaduje si určité vlastnosti a zručnosti, ktoré nemá každý, resp. nedokáže ich v sebe objaviť. V prvom rade musí byť realitný maklér dobrý obchodník. Pod týmto slovným spojením si nemusíme predstaviť človeka z teleshoppingu ktorý nám predá aj to, čo nepotrebujeme.
Základ úspechu vidím v tom, že si človek na začiatku vyjasní dôvody, motiváciu a ciele, s ktorými vstupuje do realitného biznisu.
Vidina veľkých peňazí za minimum práce je síce lákavá, ale rozhodne nestačí. Všetkých uchádzačov už na pohovore vystríhame, že táto práca je na plný úväzok, vyžaduje si celého človeka, obrovskú trpezlivosť, húževnatosť a empatiu. Dennodenne prichádzame do styku s rôznymi ľuďmi a situáciami, s ktorými sa treba vedieť vysporiadať. Snažíme sa budúcim maklérom vysvetliť, že táto práca nie je len ich zamestnaním ale poslaním. Je to životný štýl.
Tí najúspešnejší z nás pracujú bez prestávky. Klient je ten, čo si určuje čas vhodný na obhliadku. Niektorí chcú pri obhliadke vidieť východ slnka, iní západ. Niekto chce vidieť nehnuteľnosť cez týždeň, iný aj cez víkend.
Sme tu pre klientov a nie oni pre nás. Musíme sa preto prispôsobiť ich požiadavkám a potrebám.
Na druhej strane aj obchody a nové príležitosti sa môžu objaviť kdekoľvek, či už na športových podujatiach, spoločenských akciách, dovolenkách, stretnutiach s priateľmi. Dovolím si tvrdiť, že realitný maklér pracuje neustále. Ak má niekto predstavu, že bude pracovať od 9. do 17. hod., tak sa mýli. Takému uchádzačovi ani neodporúčam začať.
Správna motivácia a presvedčenie sú základom, aby ste začali a mali aspoň šancu stať sa úspešným. Keď už do realitných vôd vstúpite, vyžaduje si to však aj ďalšie vlastnosti. Pokiaľ ich máte, mohli by vás priviesť k úspechu. Aké to sú?
Čo privedie realitného makléra k úspechu
Vedomosti
Túžba a vôľa neustále sa vzdelávať je kľúčová. Musíte vedieť úplne všetko o tom, ako prebieha realitný obchod, podľa akých právnych noriem sa treba riadiť. Treba mať znalosti z ekonómie, práva, geodézie, účtovníctva a daní. Je potrebné dôkladne poznať trh, na ktorom pôsobíte. Realitný maklér je veľakrát aj psychológ. Maklér sa musí vyznať v mnohých oblastiach, aby bol dôstojným partnerom a poradcom pre klienta.
Empatia
Schopnosť vycítiť, čo klient naozaj potrebuje a hľadá, je tiež veľmi dôležitá. Nie je jednoduché už na prvej obhliadke vyhodnotiť potreby a túžby celej rodiny, spolumajiteľov firmy či starých rodičov. Veľa klientov pozerá realitné portály, obvoláva inzeráty a pritom vôbec nevie, čo vlastne hľadá. Keď ste schopný odhaliť ich potreby, dokážete identifikovať tú správnu nehnuteľnosť, ušetríte sebe aj klientom čas a rýchlejšie sa dopracujete k obchdom.
Kreativita
V realitách je každý klient a obchod jedinečný. Málokedy všetko prebehne jednoducho. Neustále treba hľadať cesty a riešenia ako úspešne prejsť celým obchodom tak, aby kupujúci aj predávajúci boli spokojní a došlo k dohode.
Svedomitosť
Maklér je pilierom, ku ktorému vzhliada predávajúci aj kupujúci. Mal by mať pod kontrolou každú maličkosť. Ide o poctivé vykonávanie práce voči klientom. Tí musia vedieť, že na makléra sa dá spoľahnúť na sto percent.
Zodpovednosť
Často spolupracujeme s ľuďmi ktorí predávajú alebo kupujú nehnuteľnosť prvý raz v živote. Dávajú do toho väčšinu svojich celoživotných úspor a veľakrát sa ešte aj zaťažia hypotékou na niekoľko desaťročí. Vzbudzuje to v nich obavy a strach, že ich niekto podvedie. Klienti vždy chcú mať absolútnu istotu, že ich peniaze a nehnuteľnosti sú v bezpečí. Maklér musí byť preto absolútne dôveryhodný a zodpovedný. Neustále musí myslieť na všetky aspekty obchodu a byť v strehu, aby na nič nezabudol. On je garantom pre predávajúceho aj kupujúceho, istotou, že všetko prebehne tak ako má a obchod bude bezpečný pre obidve strany.
Úspech maklérovi neprinesie len krásna fotka na veľkých billboardoch, kvalitné vizitky, drahý oblek, veľké svietiace logo na sídle maklérskej spoločnosti. Celý realitný biznis je postavený na referenciách. Úspešný obchod rovná sa spokojný klient. Je to klient, ktorý sa vracia a zároveň chodiaca reklama s tými najlepšími odporúčaniami.
Maklér dlhodobo a systematicky pracuje s klientom, vytvára si s ním vzťah a partnerstvo, ktoré pretrváva aj po uzatvorenom obchode. Je dobré si spomenúť po mesiaci a zavolať či sa klientovi býva alebo pracuje v novom tak ako si predstavoval pri kúpe nehnuteľnosti.
Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že je skvelý pocit, keď sa na druhej strane ozve klientka s vetou: „Pán Segéň, vy ste mi zmenili život! Nebola som si istá či to bude pre mňa to pravé, ale teraz Vám ďakujem, že ste ma presvedčili a kúpila som tento byt.“ Je dobré zavolať developerovi alebo investorovi po nejakom čase od ukončenia predaja jeho projektu a zistiť ako s odstupom času vidí spoluprácu. Vtedy sa vám potvrdí spokojnosť klienta a úspech vášho partnerstva a obchodu.
Ako som sa dostal k realitám ja
Vo svete nehnuteľností sa pohybujem prakticky počas celého svojho pracovného života. Počas štúdia na vysokej škole som mal možnosť sa zapojiť do práce v našej malej rodinnej developerskej spoločnosti.
Odmalička som sledoval môjho otca ako komunikoval s ľuďmi. Videl som otvorený, nápomocný, ústretový prístup ku klientovi, ale aj prísny, nekompromisný a zároveň veľmi dôsledný k stavebnej spoločnosti. Vždy som si vážil to, ako korektne jedná s oboma stranami.
Už pri svojich prvých kontaktoch s nehnuteľnosťami, či už s ich výstavbou alebo predajom, som vedel, že v tomto segmente zakotvím. Neskôr som získal viac skúseností a vedomostí popri developmente aj v “stavarine”, a to v podobe účasti na projektoch v malej stavebnej firme, ktorá realizovala výstavbu a rekonštrukciu rodinných domov a bytov. Tam som rozšíril svoje vedomosti aj o technickú stránku, čo mi neskôr veľmi pomohlo pri niektorých obchodných prípadoch.
Postupne som sa vrátil do predaja. Uchvátila ma predstava, že môžem ľuďom pomôcť zorientovať sa v nespočetnom množstve ponúk, poradiť im, vystríhať ich pred nástrahami, ktoré na trhu číhajú, a tešiť sa z ich šťastia v novom domove. Videl som v tom pridanú hodnotu, ktorú môžem na základe svojich vedomostí a skúseností ľuďom poskytnúť.
Záver
Provízie v realitnom biznise sú veľmi lákavé. Klient však musí dostať adekvátnu pridanú hodnotu. Musí byť taká, že mu nenapadne uvažovať o tom, či si maklér províziu zaslúži. Túto emóciu dokáže vyvolať len obchodník, ktorý svoju prácu vykonáva na základe tých pohnútok a rozhodnutí, ktoré som už spomínal.
K tomuto presvedčeniu som došiel rokmi postupne. Preto si myslím, že som v realitách vydržal dodnes a stále ma to baví. Každé ráno sa teším na nové výzvy, každý večer bilancujem, snažím sa zapamätať si to pozitívne, poučiť sa z negatívneho. Snažím sa posúvať sa každým dňom k skvalitneniu služieb, ktoré môžem ja ako maklér poskytnúť klientovi, ale aj naberať skúsenosti, ktoré môžem ja odovzdať novým kolegom a pomôcť im začať svoju kariéru. Pre toto som začal ja a som presvedčený, že neskončím.
Ing. Pavol Segéň, RSc.
Autor je absolventom profesionálneho realitného študijného programu RSc.
Páči sa Vám tento článok?
Podeľte sa oň so svojimi priateľmi