Autor: Andrea Smolinská, RSc., absolvent študijného programu RSc., článok pridaný 25. 7. 2017
Marketing na trhu nehnuteľností je pojem, s ktorým sa na Slovensku bežne nestretávame. Tejto problematike sa v našej odbornej literatúre zatiaľ málokto profesionále venuje. Dôvodom môže byť pomerne krátka existencia trhu nehnuteľností, ktorý zaznamenal rozvoj až po roku 1989. Ako podklad pre túto činnosť môžu slúžiť skúsenosti západných krajín, kde existencia trhu má dlhšiu tradíciu s legislatívne vymedzenými pravidlami.
Marketingové trendy v realitách
Marketingová stratégia v realitách sa za posledné roky veľmi rýchlo mení. Zatiaľ čo za posledné dva roky bola zameraná na virtuálny priestor, teraz chcú svoj rýchly rast smerovať do domácností a zacieliť na konkrétnych vlastníkov, nájomcov, predajcov a prenajímateľov nehnuteľností.
Mnohé spoločnosti sa snažia budovať weby a portály, aby boli skutočným zdrojom informácií pre kupujúcich a predávajúcich. Snažia sa využívať zvýšenie povedomia o svojich značkách, produktoch a stratégiách, a tak dosiahnuť impozantný rast. Filozofia je jednoduchá: poskytovať relevantné, rýchlo dostupné a zaručené informácie, ktoré by pomohli kupujúcim, prenajímateľom a predajcom robiť lepšie rozhodnutia.
Prepojenie s Yahoo v Nemecku
Jeden z najväčších realitných portálov v Nemecku s niekoľkými miliónmi používateľov immobilienscout24.de začal spoluprácu s nemeckým vyhľadávačom Yahoo!, kde si užívatelia môžu pozrieť zaujímavý obsah s realitami. Podstránka webu Yahoo je teraz v spojení so sekciou realít, kde si návštevníci môžu pozrieť veľmi bohatú ponuku realít spoločnosti immobilienscout24.de. Yahoo v tomto prípade dáva návštevníkom ich webu do pozornosti aj iné sekcie a vlastne celý obsah tohto realitného portálu, čím buduje pozornosť a svoj brand.
Reality cez iPad v USA
Newyorská webová stránka streeteasy.com zameraná na reality vytvorila iPad aplikáciu, kde majú všetci prístup k virtuálnemu svetu nehnuteľností. Užívateľom umožňuje vyhľadávať v databázach nehnuteľností z New York City, New Jersey a z východného výbežku Long Island. Potenciálni klienti môžu vyhľadávať jednotlivé nehnuteľnosti a zároveň napriamo kontaktovať mailom alebo telefonicky realitného makléra zodpovedného za predaj jednotlivej nehnuteľnosti. „IPhone je pre nás obrovská vec,“ povedal Michael Smith z streeteasy.com. „Tisíce ľudí ho používajú každý deň.“
Aktuálne je na portáli v ponuke viac ako 200 000 nehnuteľností a užívatelia môžu priamo na svojom iPhone robiť presne to, čo na webe – ukladať vyhľadávania, pozerať si fotky nehnuteľností s vysokým rozlíšením, vyhľadávať podľa geografickej polohy.
Marketing realitného makléra na Slovensku
Maklér vykonáva tzv. dvojitý marketing (marketing v dvoch rovinách):
- primárny, t. j. vlastný marketing, zameraný na vlastné aktivity
- derivátny, t. j. odvodený marketing, vykonávaný pre svojich zákazníkov
Inzercia na internete zatiaľ u nás patrí k bežným reklamným prostriedkom. Väčšina realitných kancelárií využíva na inzerciu aj regionálnu tlač, prípadne online marketing, sociálne siete, facebook.
Realitné kancelárie majú vybudované informačné systémy, kde štrukturovane spravujú maklérov a ich pridelené nehnuteľnosti, párujú dopyty, evidujú majiteľov a záujemcov o reality, a len tak môžu vybudovať základ pre realizáciu optimalnej marketingovej stratégie v oblasti realít.
Realitné spoločnosti na Slovensku si uvedomujú, že úspešný predaj akejkoľvek nehnuteľnosti je v skutočnosti veľmi zložitý a náročný proces jednak z hľadiska právneho, ale aj marketingového. Zahraničné realitné trhy sú v tomto smere ďaleko pred tým našim slovenským. Pravdou však naďalej zostáva, že to dobré zo západu sa žiaľ oneskorene prenáša na Slovensko. Teraz sa ale zamerajme na marketingové trendy v zahraničí, kde kladú dôraz na profesionálne fotografie nehnuteľností, homestaging (veľmi dobre zorganizovaný interiér nehnuteľnosti) a silný online marketing. Príbeh spätý s nehnuteľnosťou zohráva tiež vždy dôležitú úlohu. Proste pri predaji musíte byť originálny a odlíšiť sa od konkurencie.
Svetové marketingové trendy
V nasledujúcich riadkoch predstavím zaujímavé marketingové trendy zo sveta, ktoré môžu byť inšpiráciou i pre Slovensko:
- virtuálna realita a 3-D ukážky interiérov a exteriérov nehnuteľností naberú na popularite
- Facebook reklamy zvyšujú na popularite; online marketing, PPC kampane sú čoraz zaujímavejšie pre realitné agentúry, Content marketing a e-mail marketing sú taktiež veľmi obľúbené v západných krajinách
- v roku 2017 bude marketingová automatizácia prijatá masami
- hyper – cielené správy budú ďalším trendom, generický obsah nebude prerušený
Trh s nehnuteľnosťami je ukazovateľ celkového stavu ekonomiky, odrážajúci všeobecnú situáciu v krajine, t.j. hospodársku, sociálnu a politickú. V aktuálnom období vidieť zvýšený záujem o nehnuteľnosti aj z dôvodu rastu miezd a zníženia úrokových sadzieb, teda aj preto je namieste zaujímať sa o marketingové trendy v realitách. Realitný marketing sa vyvíja rýchlym tempom, najmä keď každý agent skočí na on-line reklamnú šnúru, zabezpečujúcu zvyšovanie návštevnosti webov a prilákanie nových potenciálnych klientov. Myslím si, že realitné kancelárie by mali viac a viac sledovať trendy zo západu a implementovať ich do praxe. Dôležité je byť vždy klientovi nablízku a poskytnúť mu také riešenia, s ktorými by bol spokojný. Čo vnímam ako negatívum je fakt, že na Slovensku chýba druh strednej i vysokej školy so zameraním na realitnú činnosť. O rôznorodosti poskytovaných služieb realitnými kanceláriami sa nedá hovoriť. Dominantné sú služby poskytované v súvislosti s predajom, kúpou a prenájmom nehnuteľností. Zameranie sa na vylepšovanie služieb v marketingu je viditeľné iba pri väčších realitných spoločnostiach, pri zvyšku trhu však ich marketingové aktivity nie sú až na takej úrovni (hoci v porovnaní s ich marketingom pred desiatimi rokmi, môžeme badať veľký pokrok) podobne ako v západných krajinách Európy, či v USA. Preto majú naďalej čo zlepšovať, aby sa dostali na „vyšší level“.
Andrea Smolinská, RSc., realitný poradca
HOUSE real SK s.r.o.
Autor je absolvent profesionálneho realitného študijného programu RSc.
Páči sa Vám tento článok?
Podeľte sa oň so svojimi priateľmi
[0] KIPPES, S.: EffektiveImmobilienanzeige. Materiál RDM. Mníchov, 2009.
[1] RDM – Bayern: Zusammenstellung der in Bayernüblichen Gebühren für Makler, Verwalter undBaubetreuer. Mníchov: Richard Boorberg Verlag, 2004.
[2] RDM – Bayern: Persönliche und fachliche Anforderungen an den Makler – Chancen dieses Berufes.
[3] http://www.living.sk/living_new/clanky/trendy-realitnych-gigantov