Autor: Ing. Mária Ševčíková, RSc., absolventka študijného programu RSc., článok pridaný 4. 5. 2018
O etike každý z nás už veľa počul, píše sa o nej, v školách sa vyučuje. Pravidlá ľudského správania môžu byť, ale nemusia, v písomnej forme.
Na etiku sa pozrieme najmä z pohľadu realitného makléra. Čo by mal spĺňať, a ako sa správať? Kedy je jeho konanie správne? A čo klient? Vie sa vcítiť do pozície makléra?
Základom je dôvera
Počas svojich dlhoročných skúseností v obchode a realitách som sa stretla s viacerými typmi ľudí a správaním v obchodnom vzťahu. Alfou a omegou v realitnom svete je dôvera. Je to niečo, čo si realitný maklér buduje roky čestným konaním, zodpovednosťou a neustálym zvyšovaním odbornosti.
Dôvera a profesionalita je to, čo dáva klientovi istotu, že sa na realitného makléra môže spoľahnúť v každej situácii. Medzi predávajúcim (resp. kupujúcim) a maklérom je vzťah, a to nielen v podobe zmluvy. Realitný maklér by sa mal správať tak, ako keby predával (kupoval) svoju vlastnú nehnuteľnosť. Preto sa riadim vždy krédom “Nerob iným to, čo nechceš, aby iní robili tebe“.
Cieľom je predísť nezhodám a nájsť najvhodnejšiu cestu, aby boli všetky strany spokojné, t.j. vytvoriť tzv. „win-win“ situáciu.
Realitné kancelárie vytvárajú etické kódexy, ktoré sú akousi internou smernicou všeobecných pravidiel správania sa ku klientom, ale i k ostatným spolupracujúcim maklérom (teda konkurentom). Upravujú sa nimi aj povinnosti a správanie realitného makléra.
Etika a realitný maklér
Cena nehnuteľnosti, ktorú realitná kancelária ponúka, by mala byť uvedená v inzeráte s províziou, t.j. zverejnená cena by mala byť pre spotrebiteľa konečná. Ak je uvedená bez odmeny realitnej kancelárie, ide o zavádzanie klienta. Je neférové, aby realitný maklér túto informáciu doplnil dodatočne, a cenu navýšil.
Neaktuálna inzercia je ďalšou nekorektnou a nečestnou praktikou niektorých realitných kancelárií. Cieľom je na neaktuálny inzerát získať klienta, ktorému realitný maklér ponúkne inú alternatívu. Často je inzerát neaktuálny i viac ako jeden rok. Napriek tomu, že nehnuteľnosť je už dávno predaná, objavuje sa v ponuke. Pokiaľ realitný maklér pracuje na základe svojich referencií, nepotrebuje bojovať o záujem klienta nasilu. Znamená to, že mu klient dôveruje, a chce mu zveriť svoju nehnuteľnosť.
V praxi sa klienti môžu takisto stretnúť s realitným maklérom, ktorý zatají svoju identitu. Vystupuje ako súkromná osoba, ktorá má záujem kúpiť nehnuteľnosť. Až na osobnom stretnutí sa ukáže, že je realitný maklér. Nehnuteľnosť si prišiel nafotiť s tým, že ju dá do ponuky. V telefonickom hovore pritom uisťoval klienta, že je súkromná osoba, t.j. potenciálny kupujúci.
Etika a klient
Klienti často vnímajú svoje postavenie voči realitnej kancelárii takto: „ja som spotrebiteľ, ja som vo výhode, mňa ochraňuje zákon.“ Nemali by platiť etické princípy aj opačne?
Najzávažnejšou praktikou je, ak klient obchádza realitnú kanceláriu. Ide o prípady, keď obhliadku nehnuteľnosti kupujúcim zabezpečil maklér. Obídením makléra (uzavretím obchodu s predávajúcim mimo realitnej kancelárie) klient ušetrí peniaze za províziu realitnej kancelárii. Predávajúci by mal informovať makléra o tom, že ho kontaktoval záujemca mimo jeho účasti so zámerom dohodnúť obchod. Pokiaľ tak neurobí, je to neférové jednanie vo vzťahu k maklérovi. Samozrejme, realitný maklér môže dať záujemcovi o nehnuteľnosť podpísať záznam o obhliadke, a majiteľovi nehnuteľnosti zmluvu o exkluzivite. Aj v tomto prípade je vo vzťahu makléra a predávajúceho veľmi dôležitá dôvera.
Makléri často musia „fungovať“ 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Robia všetko pre to, aby klientovi vyhoveli v termínoch obhliadok a stretnutí. Často sú telefonicky „bombardovaní“ počas celého dňa. Je správne volať maklérovi hocikedy, po 20. hodine, pred 7. hodinou ráno? Klienti vyžadujú často od realitných maklérov služby na počkanie, kedykoľvek. Niekedy však zabúdajú na to, že aj oni by mali dodržiavať etické princípy. Je na maklérovi, aby si stanovil určité hranice, a dohodol s klientom pravidlá komunikácie. Inak mu práca vytlačí zo života všetko ostatné.
Etika medzi realitnými maklérmi
Férové a zdvorilé by malo byť aj správanie medzi samotnými maklérmi a realitnými kanceláriami (konkurenciou). Základom by mala byť spolupráca a vyhýbanie sa konfliktom. V praxi sa stretáme stále s tým, že realitné kancelárie za žiadnych okolností nechcú medzi sebou spolupracovať. Je otázka, či o tom vôbec vie klient, ktorého taký zástupca realitnej kancelárie zastupuje. Maklér klientovi môže svojím správaním znemožniť uzavretie výhodného obchodu.
Etika a zodpovednosť realitného makléra
Etika predstavuje formálne a neformálne pravidlá správania. Ich dodržiavanie sa nedá vynútiť alebo prikázať, malo by vychádzať z vnútorného presvedčenia každého realitného makléra. Ak sa budeme eticky správať všetci, a to v akomkoľvek prostredí, svet bude lepší. Takisto nám sa dostane také správanie, aké si zaslúžime.
Ing. Mária Ševčíková, RSc., realitný poradca
Autorka je absolventkou profesionálneho realitného študijného programu RSc.
Páči sa Vám tento článok?
Podeľte sa oň so svojimi priateľmi